TODAY'S METAL - BULGARIA

Ревюта от и за съвременния метъл фен!

  • Welcome!

    Добре дошли в сайта на Today's Metal! Тук слушаме най-новите албуми и ги "съдим" нa границата между критиката и фенството. Но на първо място ние винаги сме фенове! Е, субективни сме (както и поставяните от нас оценки, всяка важаща стриктно за дадения стил), но все пак се опитваме да ви предложим нещо по-различно от останалите сайтове за ревюта - не само защото пишем и за непознати за масовия слушател групи, а и защото се стараем да пишем в един непретенциозен, неналагащ се и, надявам се, забавен и приятен за четене стил, без претенции за меродавност и излишно умнеене, без пестене на фенска критика и суперлативи. Но ако тук ви е скучно, можете да посетите и страницата ни във [Facebook], където постваме нови ревюта, нови клипове и други интересни и съвременни метъл благинки. --- От целия ни [екип] - приятно четене!

    For our non-Bulgarian visitors: please have in mind you won't find illegal downloads here. Reviews only, entirely in Bulgarian, honest and independent. --- Feel free to contact us [here] or at management@todaysmetal.com.

За да има музика и утре... bitch, please!

Posted by Today's Metal Crew On неделя, ноември 11, 2012 7 коментара


Ако сте се разхождали из града в последните няколко дни, е напълно възможно да сте видели огромни билборди с известни, не толкова известни и напълно неизвестни български изпълнители, върху които е пляснат надписът "Да си музикант не е хоби". Аз също попаднах на подобен плакат в София. Оказа се, че тази картинка е част от кампания, наречена "За да има музика и утре", насочена към развитие на пазара на музика в България. Зад кампанията стоят АБРО, Профон, Музикаутор и БАМП, които отново ще пръскат трудно изкараните си пари, за да ни напомнят колко е лошо пиратството и как трябва да си купуваме оригинална музика. Затова реших малко да поразмишлявам защо българската сцена е "на това дередже".

Идеята на кампанията е, че да си музикант е професия като всяка друга, което обаче не е съвсем пък вярно. Да, професия е, учи се, но подобно сравнение на музикант с пилот, лекар, полицай или друга от визираните на плакатите професии е малоумно и дори леко обидно. Да сравняваш Джина Стоева с полицай... евала... Но спирам рязко дотук, само от уважение към някои истински музиканти. Другата идея, да се създаде "единна платформа", на която да се купуват песни по 25 стотинки (или нещо такова) пък звучи като някакви утопични врели-некипели. Ама те музикантите с тия стотинки ще преядат бре! А да не говорим колко от тия стотинки изобщо ще отидат у тях... Но явно тук ще открием нов вид топла вода, знае ли човек.

Съгласен съм, че не е редно да оставяме без хляб тотални звезди като Ганчо Бояджиев, Тодор Гаджалов и Радостина Паньова, редом с галактическите убер-випове Орлин Павлов, Румънеца, Митко Кърнев и Джина Стоева... но все пак - не се прави така. Българинът не обича да си купува музика и мрази да му се натяква, че "трябва". И българинът си има причина за това. Тя е, че в България се прави скапана популярна музика. Независимо дали на някой му харесва този факт или не, музиката тук (с малки изключения, за които не говорим сега) е толкова изостанала, ретроградна и безидейна, че е напълно логично никой да не иска да си купува български оригинални дискове. В България липсват музикална култура и традиции, има остър недостиг на добри изпълнители и най-вече - има сериозна липса на критерий у масовия слушател. Ако масовият слушател имаше НЯКАКЪВ критерий изобщо - той никога нямаше да слуша нито Ивана, нито Криско, нито Теди Кацарова, нито която и да е от другите ни псевдо-звезди. Въпреки това обаче те имат "фенове". Слагам ги в кавички, защото те също не биха си купили тяхната музика.

Защо обаче тази ни "сцена" изобщо е жива? И защо музикантите само от време на време се сещат да реват, че никой не купува албумите им? Отговорът и на двата въпроса е един и същ. Участия. Супер готината дума за концертна изява у нас. Тук никой не печели от продаване на музика, а няма и да спечели, освен ако не си пусне албума
залепен с тиксо за пакет наденици. Тук се печели от тези "участия", които докарват на по-големите в бранша едни нелоши приходи. Въртенето по радиостанции също носи няколко хиляди годишно на същите тези "по-големи в бранша". Някои от тях пък дозаработват и като продуценти и текстописци. Затова на всички ни е омръзнало да слушаме колко са бедни изпълнителите.

Всъщност, ще ви издам една тайна. Знам как тези музиканти си изкарват хляба, защото с повечето от тях сме работили заедно по един или друг начин. Те не биха се сетили кой съм сега, но с много от тях сме си говорили, повечето са много свестни, а някои дори имат някакъв талант. Но... лейдис енд джентълмен, правите скапана музика. Не го казвам, защото не ме кефи поп-музиката и чалгата, а защото ако правехте читава музика, все някой в чужбина щеше да е чувал за вас и да ви въртят по някое и друго радио или телевизия с повече от 8 човека аудитория. Пък и какво се правите, всички знаем, че изкарвате предостатъчно от "участия". Толкова ли не държите на "доброто си име", че се включвате в подобни кампании? Проблемът си е ваш.

Важно е да спомена и че тук я няма традицията изобщо да се издават албуми. Те не се издават, защото няма кой да ги купи. А няма кой да ги купи, защото са скапани. Защото пък ако не бяха скапани, някой в чужбина щеше да си ги купи. Но те са скапани. Затова никой не ги купува, освен хората, чиято липса на критерий е обратнопропорционална на доходите им. Изключенията отново са толкова малко, че са почти незабележими. Знам, че веднага ще скочи някой с поне 3 банди, които издават албуми, затова искам още отсега да ви кажа "Да, съгласен съм с вас и имам точно това предвид като говоря за изключения". Но повтарям - не изключенията са героят в тези редове. Герои са дистрибуторите на музика, които по какви ли не начини се опитват да кажат на хората, че именно те са виновни за състоянието на музикалния ни пазар. Да, ама...

... не. Ритейлърите сами са си виновни, защото ако искаха да продават дискове, нямаше да ги пускат с такива цени (с минимум 30% надценка върху дистрибуторската цена). Да, можеш да си купиш "Невидим" на Графа за 7 лева, или "Gato" на Миленита за 1 лев от кошчето с дискове във "Фантастико", но ако искаш да си купиш диск с нормална, вносна музика, трябва да се бръкнеш доооста по-дълбоко. А популярните магазини у нас като "Orange" и "Ciela" продават вносна музика и в частност метъл на безумно високи цени. Така например в "Ciela" последният албум на Children of Bodom струва 53 лева, докато човек може да си купи същия от Amazon UK за 17 лева + 5 за доставка. Подобни примери мога да изреждам до утре с Turisas, Ensiferum, Soulfly, Kamelot и много други. Оазиси като Wizard и SMF (или дистрибуторските офиси) трябва да търсиш със свещ, но дори там 20-30 лева изглеждат на мнозина като много пари само за един диск.

И докато в САЩ решават проблема с ниските продажби, намалявайки цената на дисковете до по-малко от $10, то у нас цените са на европейско и дори над европейското ниво. Когато попиташ в магазина "Защо така" ти отговарят "Ами защото малко се купува и да си избием парите". Ама верно ли, че малко се купува?! За 53 лева не се и учудвам, че малко се купува! После по разни телевизии реват всякакви музиканти, продуценти, и собственици на магазини, че българинът е крадец и гъз, защото сваля торенти. Ами... ще сваля, да. Защото 50+ лева за дискче е четвърт заплата за някои хора.

Тази кампания, сигурен съм, ще умре доста бързо, от което аз ще съм доволен. Не защото съм зъл пират, а защото проблемът с музикалния пазар не се решава с билборди, а само с цялостна преоценка на цените на оригиналните CD-та. Но в крайна сметка, дори да направят дисковете на Джина Стоева по 1 лев, пак никой няма да си ги купува. Така де, вие ако имате 1 лев - за диск на Джина Стоева ли ще го дадете?


P.S. Купувайте си оригинални дискове на български и чужди метъл банди! Подкрепата е важна за развитието на сцената, за която ви пука.


7 Response for the "За да има музика и утре... bitch, please!"

  1. timon says:

    В тоя ред на мисли...

    Преди години имаше само един музикален магазин в цял Бургас, в който се продаваше уж оригинална музика - УНИСОН. По някое време магазина го затвориха заради нарушения на авторски права и дълго време нямаше откъде да се купува оригинална музика. Т.е. търсене имаше, но нямаше предлагане или ако имаше, то беше на разменни начала из квартала и някое друго забутано магазинче за пиратски касетки.

    А кажете ми сега, когато тогава си харчех джобните за училище за касетки на любимите ми групи, къде бяха всички тези издадетелчета?! Дори и УИЗАРД ме отсвириха преди 13 години когато се опитах да направя рекламация на касетка на български изпълнител (имаше запис само на страна А).

    Сега като си имам що годе приличен доход и интернет, сори! Вече не могат да ме спечелят. 20 лева за диск някой друг да даде. Аз няма да ги дам!

  2. Анонимен says:

    Като цяло съм съгласна със статията. С изключение на втория абзац. Да си музикант Е професия. Професия за която се учи и се полага много, много труд. Учиш музикално училище, свириш по седем - осем часа на ден. Ако те мързи много, може и по шест. След това отиваш в консреватория - там същото. Учиш елементрана теория на музиката, акустика, полифония и т.н. Защото всъщност музиката е наука. И за да можеш после да правиш качествена музика - тия неща трябва да са ти минали през главата. Ако не си минал по този път и правиш прилична музика значи или ти я пише някой друг, или имаш голям талант. А ако имаш голям талант и си минал по тоя път, то резултатът на края ще да е много по-добър. Не е лесна работа да се направи песен. Ако беше така всички щяхме да сме звазди. Ама какво се случи у нас - тия хора, дето свиреха по оем часа по времето на соца като завършиха се оказа че няма къде да се реализират, защото през онези смутни години (90-те) за музика пари съвсем пък не се даваха. Нкой от тях тръгнаха да свирят по кръчми, други още тогава зарязаха професията. Във същото време децата на тоя и ноя се проявяваха като звезди, намираше им се работа, пък те за нищо не ставаха. Тия пък, дато изкочиха от нищото, подпомагани от парите на сумати мутри мисля че няма какво да ги коментирам. И така в крайна сметка повечето музиканти, които бяха учили за това и можеха да правят хубава музика, не издържаха на безпаричието и зарязаха музиката. В същото време зле направената чалга процъфтява. (Тук са виновни и същите тези музиканти, защото сумати години им беше блъскано в главата, че това не е музика, и те не бива да се омърсяват с нея, докъто в Сърбия например академичните музиканти правят чалгата, за това и резултатът е по-добър.) А сега, когато пазарът иска хубава музика - просто няма кой да му я предложи. Музикалното училище и консреваторията вече не събират най-надарените музиканти, пък и както знаем образователната система хич я няма. Тези пък, които все още не са се отказали поради безпаричието, сяаш не искат да запълват пазарните ниши, дали защото страдат от комплекси, дари защото не разбират какво иска пазара. А пък децата на тоя и оня и техните приятелчета продължават да се изявяват като звезди и да ни дразнят с грачене.

  3. Анонимен says:

    Да съм музикант е хоби за мен, защото си изкарвам хляба като журналист и рекламист. И все пак, намирам тази статия за страхотна. Много е остра, направо на ръба, но много вярна и точна. Учудвам се, че няма негативни отзиви, защото подобен остър език често бива оплюван от определени групи разбирачи.

    Имаш много готин изказ, който и да си ти, ненаписал името си авторе. Не вярвах, че ще попадна на метъл сайт с подобна статия. Браво.

  4. Анонимен says:

    Последният абзац е сила. Хубаво е че давате и решение на проблема накрая а не плюете на общо основание.

  5. Анонимен says:

    Като цяло съм съгласен със статията. А за българската сцена смятам, че е скапана, защото:
    1.Най-масовият стил(ясно е за кой стил говоря)е пълен с еднообразни изпълнители, които всичките звучат еднакво, пеят за едни и същи работи-коли, мадами и колко е гот да си богат. Е, да, ама сори, Майкъл, както казваха в един филм. Защото и аз в компания от години слушам чалга(защото когато си на купон не е важна музиката, а хората, с които си), но като изляза от дискотеката нищо от тая музика не остава в мен. Защо ли? Защото това е музика само за кръчма, брат. Тя няма какво да ти каже. Текстовете за мангизи и БМВ-та са толкова далеч от живота на обикновения българин, че просто няма накъде повече. В това отношение чалгата, съвременния рап (български и чужд) и глема, който за щастие вече се гътна, са абсолютно еднакви. Е, как да си дадеш парите за нещо, чиято стойност за теб се изразява в хвърлянето на няколко кючека в дискотеката и дотам? Ми няма как. Даже и познатите ми, които слушат чалга, не си купуват албуми.
    2.БГ рок и метъл музиката е на толкова ниско ниво, че не може да бъде. Защото липсват традиции и приемственост, липсват спонсори и студиа. Това е! Защото тъжната истина е, че у нас, за да си известен или трябва да спиш с Митко Пайнера, или да спечелиш някакво риалити. И дори и да го спечелиш, пак не ти издават албум и след два месеца никой не те помни. Защото старите групи са заети да се съдят и да оплюват по-новите, защото опитват нещо различно! Още много мога да пиша за закостенялото мислене на БГ рок фена от времето на соца и за това, че комунизма попречи в България да има стабилни основи за рок и метъл музиката! Ето ти един факт - има само едно що-годе добро метъл предаване, и то се излъчва веднъж месечно! По радиата се въртят песни отпреди 30 години - е, ква сцена искаш, братче, като тия редактори и водещи са застинали в 1981г.! Ще ги сменят някой ден млади хора, ама има бая време да мине! Може би когато вкусовете и манталитета на БГ фена се променят, тогава и нещата ще дръпнат напред!

  6. Анонимен says:

    Хубава статия. Лошото е, че в България, за да просъществува който и да е жанр различен от чалгата трябва тя да е забранена с закон, за да може българина да се отърси от нея и сам да поиска да намери нещо ново и свежо за ухото му. Никой не е казал, че това трябва да е рок или метъл. Ако ще и техно да е, просто непрестанните реклами на "българските музиканти", които срещаме всеки ден на ключови места в градовете трябва да изчезнат!!! Пътувам в автобуса в Пловдив и докато гледам през стъклото от 20 плаката 15 са за предстоящи фолк-събития, 3 са за новости из моловете и само 2 са за театър или изложба. Това какво Ви говори? Това ли е стремежа на българина - да работи за 300лв. и да знае, че всеки петък и събота е в Планета на по една бира сред мутрите и курвите? Докато го има този начин на живот - ще я има и тази култура, а докато я има тази култура все ще се намират и такива, които да пускат билбордове (както в статията) и да мрънкат, че няма пари. Еми да - няма. Няма и да има за тях! Защото хонорара на Андреа или Ивана варира между 3 и 5 000 на вечер, а за "продуцентите" няма нищо от този хонорар. Дисковете на "певиците" се продават за по 1лв във Фантастико, но на тях не им пука - участията ги хранят. Пука им на продуцентите и издателите... Само не разбирам защо продължават да мрънкат за авторско право след като са минали толкова години и са видели, че в България почти никой никога не е купувал дискове. Трябва да си помислят доста преди да правят отново такива билбордове и буквално да ни молят за пари.

  7. lokoman says:

    Написаното е толкова вярно ,че боли!Аз си купувам музиката на т.н. ,,изключения" господ да ги пази и подкрепя.Но примерно точно тези банди имат затруднения да си продават качествената продукция- заради ревящите дистрибутори.